Onderhoud van je website

website

Wanneer je veel tijd en energie hebt gestoken in je nieuwe website wil je vanzelfsprekend goed onderhoud blijven verrichten. Als je praat over het onderhoud kun je het hebben over het technische aspect maar ook over de inhoud zoals de content. Door regelmatig onderhoud te verrichten laat je aan Google zien dat je site in beweging is.

Regelmatig onderhoud

Pak regelmatig wat tijd om eens door je site te klikken. Volstaat de huidige content nog of is dit inmiddels al achterhaald en is onderhoud noodzakelijk. Is nieuws nog steeds nieuws? Is alles nog actueel? Zo zijn er verschillende aspecten van de website die geregeld om onderhoud vragen.

Teksten

Wanneer bezoekers op jouw site komen willen en verwachten zij een duidelijk antwoord op hun zoekvraag. Daarom zijn ze immers op jouw site terechtgekomen. Het is daarom belangrijk om de pagina overzichtelijk te houden en enkel informatie te tonen dat iets toevoegt voor de gebruiker. Breng overzicht door gebruik te maken van kopjes, dit is tevens positief voor de zoekmachines doordat je per kopje aangeeft waar de alinea over gaat.

Beveiliging van je website

Bij het onderhoud van je website krijg je ook te maken met de veiligheid. Waar je dan als eerste aan kunt denken is het regelmatig aanpassen van het wachtwoord van je website. Zorg ervoor dat het een wachtwoord is die lastig is om te raden en sla dit eventueel op in een beveiligde map op je computer. Tevens is het verstandig om regelmatig, het liefst dagelijks, een volledige back-up te maken van je website. Op deze manier kun je altijd je website herstellen mocht er iets fout gaan. Je kunt hiervoor gebruik maken van handige plug-ins wanneer je gebruikt maakt van WordPress. Maak je gebruik van een ander CMS? Informeer dan even bij je hosting hoe het geregeld is met de back-up onderhoud an je website.

Onderhoud de keywords

Als het goed is heb je voor elke pagina binnen je website bepaalde keywords ingesteld. Op basis van de zoekwoorden heb je je content geschreven. Je wilt immers op bepaalde zoekwoorden scoren in de zoekmachines. Volstaan deze zoekwoorden nog steeds? Wat is het huidige zoekvolume voor de keywords die je op dit moment gebruikt? Wellicht zijn er in de tussentijd andere interessante keywords die een hoger zoekvolume hebben waardoor je je teksten beter kunt aanpassen om een grotere doelgroep aan te spreken.

Internal linking

Interne links zijn op twee manier van belangrijk voor het onderhoud van je website. Enerzijds helpt het Google te begrijpen wat de belangrijkste onderwerpen van je website zijn en anderzijds zorgen interne links er voor dat bezoekers langer op je website blijven.

Zo kun je op een bepaalde pagina verwijzen naar een andere pagina binnen je website die een aanvulling biedt op de huidige content. Door middel van interne links maak je het voor de gebruiker interessanter om ook andere pagina's binnen je website te bezoeken. Probeer daarom op elke pagina een interne link te plaatsen om het zowel voor de gebruiker als de zoekmachine makkelijk te maken.

thorgall

Heb je vragen over bovenstaande informatie of wellicht een suggestie voor een nieuwe blog?
Laat het mij weten!