Keyword Planner

keywords

Zelf zoekwoordonderzoek doen

Wanneer je je website wilt optimaliseren is de vraag van je doelgroep erg belangrijk. Je wilt immers graag weten waarop ze zoeken, toch? Dit is te achterhalen met de Keyword Planner! De Google Keywordtool is vervangen door de Google Keyword Planner. Ik ga je uitleggen hoe je deze tool kunt inzetten voor jouw website.

Stap 1. Zoeken naar keywords

Het is belangrijk om uit te zoeken wat het aantal zoekopdrachten zijn per maand. Jij kunt ervan overtuigd zijn dat een zoekwoord interessant is, maar zolang niemand hierop zoekt levert het dus automatisch geen bezoekers op. Je kunt je tijd dan immers beter besteden!

Binnen de Keyword Planner krijg je overigens ook zoekwoordsuggesties zodat je ook synoniemen kunt gebruiken of zoekwoorden waar je zelf nog niet aan had gedacht. Probeer creatief te zijn en zoek naar zowel lange- als korte keywords die gebruikers zouden kunnen gebruiken in Google.

Stap 2. Ga naar de zoekwoordplanner

zoekwoordplanner

Wanneer je op de website bent ga je naar Nieuwe zoekwoorden vinden en gegevens van zoekvolumes ontvangen

Stap 3. Som je keyword(s) op

keyword

Wanneer je enige voorbereiding hebt gepleegd kun je hier al wat zoekwoorden opgeven die voor jou interessant kunnen zijn. Tevens kun je ook bij targeting het land aangeven waarop jij je wilt focussen.

All set? Klik dan op ideeën opvragen.

Stap 4. Klik op het kopje zoekwoordeeën.

zoekwoordideeën

Wanneer je bovenstaande stappen hebt gevolgd krijg je een lijst te zien met de door jou opgegeven zoekwoorden. De Keyword Planner geeft daarbij een indicatie hoevaak het zoekwoord is gebruikt de afgelopen 30 dagen. Dit is al een goede indicatie om te bepalen of je het zoekwoord wilt gaan gebruiken.

Een 1e plek bij een zoekopdracht kan tussen de 35- en 50% clicks opleveren. 

Opmerking
Zoals in de afbeelding is te zien is de concurrentie Normaal in dit geval. Het zou ook Laag of Hoog kunnen zijn. Dit heeft niks te maken met de SEO maar is gebaseerd op de Adwords advertenties. Hoe hoger de concurrentie -> hoe hoger de CPC (cost per click).

Stap 5. Lokaal zoeken

lokaal zoeken

De Google Keyword Planner werkt ook goed voor lokale zoekopdrachten. Klik je op Targeting dan kun je een land instellen, maar ook een plaats of regio.

Laat het duidelijk zijn dat het dus erg belangrijk is om van tevoren duidelijk te bepalen op welke zoekwoorden je wilt gaan inzetten. Wanneer het niet duidelijk is voor jezelf waarop jouw doelgroep zoekt, hoe wil je ze dan bereiken?

 

 

thorgall

Heb je vragen over bovenstaande informatie of wellicht een suggestie voor een nieuwe blog?
Laat het mij weten!