Google Analytics Rapportages

google-analytics

Je bent al maanden bezig om je website te optimaliseren voor jouw doelgroep. Maar weet je wel wie je doelgroep is? Of laat staan hoe mensen op jouw site binnenkomen? Weten hoe je bezoekers zich op je website voortbewegen is de sleutel tot succes. Je kunt hier het beste achter komen door je website statistieken nader te bekijken. De beste keuze om jouw website statistieken te bekijken is Google Analytics.

Gedragsrapport

Gebruikers komen op je website, maar dan? Welke pagina’s bezoeken ze, hoe lang zitten ze op deze pagina en waar verlaten de bezoekers je website? Dit zijn interessante vragen die beantwoord kunnen woorden vanuit de gedragsrapporten in Google Analytics.

Overzichtsrapport

Het overzichtsrapport binnen gedrag laat een aantal interessante waardes zien. Hoeveel paginaweergaven had je website in totaal? Hoeveel unieke paginaweergaven? Hoe lang was een bezoeker gemiddeld op een pagina en wat was het gemiddelde uitstappercentage? Via een goed overzicht krijg je antwoorden op deze vragen. Daarnaast zie je de top 10 van pagina’s die het meest bezocht zijn en hoe vaak.

Gedragsstroom

Het rapport gedragsstroom kan je bekend voorkomen van Doelgroep > Gebruikersstroom. Het uitgangspunt van het rapport is wel anders. Waar er bij gebruikersstroom standaard vanuit land van de bezoeker wordt gekeken, is dat bij gedragsstromen bestemmingspagina. Zo zie je visueel hoe bezoekers door je website navigeren.

Site-content

Weet je hoe vaak een pagina exact wordt bezocht? Waarop komen bezoekers binnen en op welke pagina verlaten ze de website? Dit is te bekijken onder het kopje site-content. Het is vooral relevant om de uitstappagina's te bekijken, deze verdienen extra aandacht.

Site-snelheid

Het is mogelijk om je site-snelheid bij te houden via Google Analytics. Normaliter gebeurt dit bij circa 1% van de gebruikers. Je kunt dit beïnvloeden door middel van een trackingscript.

Zoekopdrachten op site

Wanneer je Google Analytics goed hebt ingesteld kun je zoekopdrachten die op je website hebben plaatsgevonden in dit rapport aflezen. Zo weet je beter wat er bij je bezoekers speelt en waar je meerwaarde kunt leveren. Ook kun je zien op welke pagina de meeste zoekopdrachten zijn gedaan. Dit kan een indicatie zijn waar er nog vragen zijn vanuit bezoekers. Handig om eens in de zoveel tijd is goed naar te kijken.

Gebeurtenissen

Heb je de Google Tag Manager al eens doorgenomen? Je kunt met behulp van Google Tag Manager zien welke uitgaande link of e-mailadres zijn aangeklikt. Deze gegevens worden als bolgt verdeeld; label, actie en de categorie. Door de gebeurtenissen mogelijkheid kun je veel extra gegevens meesturen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te zien hoeveel een gebruiker heeft gescrold of dat er extensies zijn gebruikt tijdens het bezoek van je website.

Zo kun je met behulp van andere scripts checken hoeveel iemand gescrold heeft op een pagina of dat er wellicht Adblockers worden gebruikt.

Experimenten

De tool experimenten biedt de mogelijkheid om A/B-testen uit te voeren. Je stelt een specifiek doel waarbij je vervolgens een URL krijgt dat de bezoekers verdeeld over de verschillende pagina's binnen je website. Je kunt dus veel bruikbare data verzamelen.

Analyse op pagina

De analyse op je pagina laat een heel visueel beeld zien op welke link van een pagina het meeste wordt (verder)geklikt en hoe ver er gescrold wordt. Dit rapport opent je website en laat een extra 'laag' met kleuren en tekstballonnen zien. Zo zie je in één oogopslag welke link het vaakst wordt aangeklikt. Handig als je iets aan anderen uit wilt leggen of niet zo van de tabellen-logica bent!

thorgall

Heb je vragen over bovenstaande informatie of wellicht een suggestie voor een nieuwe blog?
Laat het mij weten!